Magazín

Fotoporadna

Barevná hra v oblacích aneb Jak se fotí polární záře v podání Ole Salomonsena

Tom KalousVydáno: 30. 11. 2020 v 18:06 • Rubrika: Fotoporadna

Barevná hra v oblacích aneb Jak se fotí polární záře v podání Ole Salomonsena

Říčka vinoucí se krajinou s horami v pozadí. V popředí může být skála a nahoře malý kousek zatažené oblohy – to jsou prvky, které byste obvykle očekávali v klasické fotografii krajiny. Ale co když je hlavním účinkujícím na scéně právě obloha? Jak byste vyfotili malebnou scénu v popředí, když se vám nad hlavou míhá polární záře? Přesně s takovými situacemi se potýká Ole Salomonsen.

K fotografování polární záře se nejlépe hodí širokoúhlý objektiv,“ říká Ole. „Polární záře bývá velmi rozsáhlá, rozprostírá se přes celou oblohu od východu k západu. I když ji nechcete nebo nepotřebujete vyfotit celou, není to snadné. Polární záře je nevyzpytatelná a bez varování může najednou změnit směr, tvar i intenzitu.

“

Své úžasné snímky polární záře pořizuje Ole fotoaparátem Sony Alpha 7R IV a objektivem Sony FE 16–35 mm f/2,8 GM. Těší se, že k této sestavě přidá do brašny i nový objektiv FE 12–24 mm f/2,8 GM. Nejkratší ohnisková vzdálenost u těchto objektivů mu umožňuje pořizovat snímky krajiny, které by byly nádherné samy o sobě, přitom však zachycují také dramatickou oblohu rozsvícenou polární září. 

„Fotografování polární záře lze zařadit do dvou kategorií, je to zároveň krajinářská fotografie a astrofotografie,“ říká Ole. „Podobně jako u ostatních fotografií krajin, i při pořizování snímku krajiny s polární září musíme dodržovat jistá pravidla. Popředí i pozadí musí být něčím zajímavé. Snímek zachycuje nějaký příběh a vy chcete, aby se tento příběh neomezoval pouze na polární záři samotnou.“



Na rozdíl od jiných fotografů, kteří pracují s dlouhou expozicí a vysokými clonovými čísly, Ole raději fotí s odcloněným objektivem a co nejkratším možným časem. Při expozici s clonou f/2,8 je celé popředí mimo hloubku ostrosti. 


Ole vysvětluje: „Pokud pořizujete něčí portrét ve světle polární záře, nejvýznamnějším prvkem na scéně nebude portrétovaná osoba. Obecně platí, že s objektivem 16 mm při cloně f/2,8 a fotoaparátem Full-frame bude většina prvků popředí ve vzdálenosti 3–4 m od fotoaparátu přijatelně ostrá, a to i tehdy, pokud zaostříte na hvězdy.

Chcete-li však, aby popředí bylo ostré perfektně, budete muset pořídit ještě jeden snímek, u kterého zaostříte na popředí. Při následné úpravě pak oba snímky sloučíte pomocí funkce Focus Stack.

Jako závěrečnou radu pro ty, kdo chtějí fotografovat polární záři, Ole říká: „Buďte vždy připraveni. Myslete na to, že nemáte věci pod kontrolou. Naopak, vy se musíte podřídit polární záři, a to zejména, když se rychle objevuje a zase mizí. Buďte připraveni vyrazit za záběry v libovolném okamžiku.“

Ole je ambasadorem Sony Europe Imaging a jeho další práce jsou k vidění na stránce www.sony.cz/alphauniverse

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.